Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Nyheter

Naprapater från Totalkropp erbjuder massage under Running For Shelter

Helena Engström

Totalkropp_massage.png

Naprapatkliniken Totalkropp kommer att finnas på plats med tält och massagebänkar för att behandla ömmande vader och lår efter loppet.
– När vi hörde om RFS kände vi direkt att vi ville vara med och stötta, säger Peter Viklund, naprapat och grundare av Totalkropp.

Totalkropp ringde upp RFS och erbjöd sin medverkan så fort de fick höra talas om loppet.
– Vi tycker RFS är ett mycket gott initiativ och det stämmer väl överens med vad vi försöker göra. Vi har som målsättning att beta av alla 17 punkter på Agenda 2030* och göra en konkret insats på var och en. RFS är en fantastisk möjlighet att ta sitt ansvar och även att utöka nätverket med likasinnade, berättar Peter.

Vad tycker ni om att årets överskott går till Naturskyddsföreningens projekt Viva Vatten?
– Det är jättebra. Faktum är att punkt 6 på agendan handlar om hållbar förvaltning av vatten. Det är en väldigt viktig insats som Naturskyddsföreningen gör och det känns bra att kunna vara med att bidra.

Vad säger ni som naprapater om träningsvärk? Har ni några stretchningsknep?
– Man kan faktiskt inte förhindra träningsvärk. De flesta tror att ordentlig stretchning efter träning förhindrar eller minskar värken men det har ingen evidens dessvärre. Man får helt enkelt se det som det onda som kommit med det goda och något naturligt och övergående. Men stretching kan ha andra gynnsamma effekter som ökad rörlighet och så vidare så jag vill inte avråda någon från det, tvärtom.

Har ni några tips för att undvika träningsskador?
– Graded exposure, det vill säga att börja lugnt och trappa upp lite i taget. Om man har som målsättning att springa 1 mil är det bäst att starta med 1 kilometer för att bygga upp en vävnadstålighet. Sedan är det sällsynt med reella vävnadsskador, smärta uppstår ofta utan en sådan skada i botten. Men allt går att behandla så att det blir bättre.

“Håll”, alla löpares fiende nr 1, hur kan man undvika det?
– Att anpassa måltid och dryck innan loppet är nog det bästa rådet. Många tycker att det hjälper att krama något hårt i handen eller räcka upp armarna över huvudet. Tycker man det hjälper så är det bra, men inte heller här finns det någon evidens för att det fungerar.

Kommer alla som vill kunna få behandling på Ursviks Motions Gård tävlingsdagen?
– Vi hoppas kunna hinna med alla. Vi kommer att vara 4-5 stycken på plats som turas om att ge behandlingar. Alla är hjärtligt välkomna och vi passar på att önska alla deltagare lycka till!

 

Detta är Totalkropp
Nio naprapater och en massageterapeut arbetar på företagets två kliniker i Liljeholmen och på Kungsholmen. Totalkropp har en särskild inriktning mot smärtproblematik men också mot idrottsskador på elitnivå, bland annat med erfarenhet från friidrottslandslaget. Som klinisk klinik till Karolinska Institutet har man en tät forskningsanknytning och publicerar även eget material. Grundaren Peter Viklund undervisar på Naprapathögskolan och har också en funktion inom svenska naprapatförbundet där han förmedlar det senaste inom forskning till medlemmarna.

*Agenda 2030
Agenda 2030 innehåller de 17 Globala målen för hållbar utveckling och antogs den 25 september 2015 av alla medlemsländer i FN:s generalförsamling. 193 länder världen över har sedan dess antagit målen som är en utveckling av Millenniemålen. Syftet är att fram till år 2030 uppnå en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling världen över.