Jonas Berg heter en av våra tröjsponsorer som via sitt egna företag Jonas Berg Design, samt Senior designer-roll på Designkontoret Silver, varit med och sponsrat RFS sedan 2015 då han tog fram loppets nuvarande profil eller visual guidelines som det så fint heter med logga, färger, typografi och bildspråk som används i all kommunikation. Hemsidan, RFS Facebook, foldrar, annonser och våra snygga funktionströjor bär alla Jonas signum. Så här svarade han på några frågor om RFS och andra projekt.

Förra årets RFS-tröja blev mycket populär och vi fick trycka upp fler i efterhand eftersom så många som inte var med i loppet ville ha den. Hur kändes det?
Vad ska man säga? Lila, vilken färg!

Du har gjort Svenska Fotbollslandslagens emblem. Kan det bli så mycket större än så i idrottssverige?
Kanske inte. Helt klart en stor ära att jobba med Svenska Fotbollförbundet och det Svenska Fotbollslandslagen.

Det kan väl jämföras med att få göra om IKEAs logga på företagssidan och du har nominerats till ett pris för den också?
Ja, mycket roligt. De grafiska identiteterna är nominerade till Svenska Designpriset. Varför inte gå in och rösta på Sverige på http://www.designpriset.se?

Ja, det måste vi sprida. Visst har du gjort OBH Nordicas logga också? Som av en händelse sitter den på årets RFS-tröja då de också gått in som tröjsponsor. Är det du som introducerat dem till RFS?
Oskyldig till det kan jag erkänna. Men kul att de också hittat RFS. De kommer inte att bli besvikna.

Vad håller du på med för projekt just nu förutom RFS?
Jag jobbar bl.a. med några projekt för ICA, Svenska Elitfotboll och artisten Darin. Så det är helt klart varierande utmaningar.

Det ryktas om att din son vill vinna juniorloppet i år och försöker få ut sin pappa att träna med honom.
Han har så stort självförtroende efter förra årets andraplats så han tycker sig inte behöva träna. Ska bli spännande att se hur det går. Heja Julius! 🙂

Dela i sociala medier